I Sverige pågår ständigt sökandet efter möjligheten efter att utvinna viktiga mineraler och metaller som behövs i den gröna omställningen. Eftersom gruvnäring påverkar våra medlemmar bevakar LRF frågan och har flera förslag på hur svensk gruvnäring skulle kunna utvecklas för att bli mer hållbar, både för natur och miljö, men också för de som lever och verkar på landsbygden.

Till sidomenyn

Bakgrund

Idag konsumerar Europa en fjärdedel av världens råvarutillgång av kritiska jordartsmetaller, samtidigt som vi producerar cirka 3 procent av dem. En stor andel av de importerade metallerna kommer från Kina och Kongo, eller andra länder där det råder politisk osäkerhet och brist på demokratisk styrning. Det säkerhetspolitiska läget gör att unionen vill minska sin sårbarhet gentemot dessa länder. 

EU har listat 30 mineraler och metaller som definieras som kritiska för våra samhällen, och bland dessa finns kända fyndigheter inom Sverige och övriga Europa. EU har definierat ett behov av att öka den inhemska produktionen av mineral och metall, i syftet att bli mer självständiga från övriga världen och själv kunna bidra till den globala produktionen.  

Lantbrukarnas riksförbund anser att minerallagstiftningen behöver förändras för att Sverige ska klara de mål som EU har satt. 

Till sidomenyn

LRFs inställning till ett ökat brytande

LRF förstår att brytning av mineral och metaller är viktig för Sverige och EU, men vi oroas samtidigt över den lagstiftning som gäller i Sverige, och anser att den inte är tillräcklig för att klara det EU syftar till.
 
Idag tillåter svensk lag att vilket företag som helst, från vilket land som helst, får öppna en gruva i Sverige. Kina har genom strategiska investeringar anskaffat sig kontroll av en mycket stor andel av världens mineraltillgångar, genom att köpa gruvor utomlands. Flera aktörer som prospekterar i Sverige idag har varit transparenta med att man kommer vilja sälja sina eventuella tillstånd för brytning till länder utanför EU. Det innebär att EU:s beroende från utomeuropeiska aktörer inte nödvändigtvis kommer minska, trots att produktionen i Sverige ökar.  

Att Sverige helt och hållet saknar inflytande över svenskt brutet mineral skulle vara mycket oroväckande, och det finns idag inget skydd som säkrar svensk eller europeisk handel av det svenska mineralet. LRF bedömer därför att det finns en stor risk att utomeuropeiska bolag med bristande demokrati fortsatt behåller sin makt över världens mineraler och metaller. Detta måste förändras. 

Till sidomenyn

Vägen till en etablerad gruva

LRF anser att den nuvarande lagstiftningen gällande prospektering behöver ses över. Inte minst behöver perspektivet om Sveriges egen livsmedelsstrategi ställas, där vi behöver värna om den befintliga jordbruksmarken för att klara våra beredskapsmål. Även den lokala miljöpåverkan behöver vägas mot den totala nyttan av det brutna mineralet. 

Eftersom påverkan på natur och miljö är stor, samtidigt som det ofta hämmar andra svenska näringar såsom jordbruk, skogsbruk eller rennäring, är det viktigt att dessa avvägningar görs noggrant. 

 

Dagbrott

Den lokala miljöpåverkan är ofta omfattande vid så kallade dagbrott. I många svenska bergarter där det återfinns kritiska jordartsmetaller och mineraler är koncentrationen relativt låg, särskilt om man jämför med länder som USA, Brasilien, Kina och Australien. Det innebär att man behöver bryta stora mängder malm för att komma åt samma mängd mineral, och följaktligen blir dagbrotten stora. Gruvor i form av dagbrott innebär mycket stor miljöpåverkan under överskådlig tid framåt. Om en ny gruva ger ett blygsamt bidrag till den globala försörjningen av mineral och samtidigt innebär att man exempelvis gräver bort värdefull mark för livsmedelsproduktion, så bör man ifrågasätta om det verkligen är en klok hantering av naturresurser.

 

Prospektering

Vid prospektering sker endast en mycket liten avvägning mot andra intressen, såsom pågående markanvändning i form av jordbruk och skogsbruk. 

Minerallagen innebär att markägare har mycket liten rådighet över sin mark i den stund att prospekteringstillstånd ges. Idag har markägare inte heller något lagligt stöd för juridiskt ombud i någon del av tillståndsprocessen, vilket gör att de juridiska kostnaderna som uppkommer för juridiskt ombud i en tvist får bekostas av den enskilda. 

Trots att prospektering enbart innebär att man undersöker möjligheterna till att öppna en gruva, så kan det likväl få konsekvenser för närboende och företag. Det väcker frågor om hur framtidens markanvändning kommer att se ut i området, och individer och företag som vid tillfället är verksam på området räds att göra vidare investeringar och utvecklingsbeslut eftersom framtiden blir oviss. Osäkerheten som uppstår vid en prospektering påverkar också möjligheten till försäljning, eftersom fastighetsvärdet kan påverkas negativt. Det är också en osäkerhet som kan bestå under en mycket lång tid. 

 

LRF vill att

  • Avvägning mot andra intressen ska göras redan när undersökningstillstånd söks.
  • Prövningen av undersökningstillstånd bör ske enligt Miljöbalkens krav på samråd, kap 12.6 i MB.
  • Markägare behöver ha större inflytande i hela tillståndsprocessen vid prospektering och ska få kostnaden för juridiskt ombud ombesörjt i hela tillståndsprocessen.
Till sidomenyn

Brytningen i Vilhelmina

Alunskiffer innehållande eftertraktade mineraler sammanfaller och ofta med den allra bästa jordbruksmarken. Jordbruksmark är en ändlig resurs och årligen försvinner jordbruksmark såväl i Sverige som på den europeiska och globala nivån, samtidigt som världens befolkning växer. 

 

Förbud mot brytning och prospektering i alunskiffer

Det finns inte någon miljömässigt acceptabel metod för att utvinna mineral och metaller ur alunskiffer. Detta konstaterades bland annat i alunskifferutredningen där LRF satt med i egenskap av expert. Flera olyckor och skador på grundvatten har inträffat i västerländska länder där man försökt bryta i alunskiffer, men trots det finns ännu inget förbud mot brytning i alunskiffer i Sverige. Flera andra länder, däribland USA och Australien, har däremot förbjudit brytning av jordartsmetaller i alunskiffer på grund av miljöskäl.

 

LRF vill att:

  • Brytning och prospektering i alunskiffer förbjuds i Sverige.
  • Jordbruksmark som aktivt brukas och som är viktigt för länets självförsörjning ska värnas.
Till sidomenyn

Hållbar försörjning av metaller och mineraler

LRF vill se en förändrad inställning till brytning i Sverige för att brytningen ska bli mer hållbar. Inte minst bör de ekonomiska resurserna som genereras från näringen i större utsträckning tillfalla svenska staten och den markägare som äger marken. Idag är den svenska mineralavgiften 2 promille av försäljningsvärdet, där tre fjärdedelar går till markägaren och resterande till staten, vilket är lågt i förhållande till andra länder. 

Även avgifter för prospektering är låg i Sverige jämte andra länder. I exempelvis Finland är avgiften för prospektering högre och höjs därtill successivt om tillståndet för prospektering behöver förlängas, vilket skapar ett incitament att effektivisera arbetet. 

LRF vill se också ett ökat krav på resurshushållning genom tillvaratagande av redan brutet material. Det är något även EU förordar i sin akt om ökad försörjning av mineraler och metaller inom unionen. Återvinning av redan brutet material skulle enligt Naturvårdsverket kunna minska klimatskadliga utsläpp med 87–96 procent i jämförelse med brytning av råmaterial i gruva.

LRF vill att:

  • Mineralavgiften förändras så att en större andel tillfaller markägaren och staten
  • Kravet på resurshållning och återvinning på redan brutet material ökar
Till sidomenyn

Vi finns här för dig som medlem

Har du frågor om prospektering på din mark, eller behöver mer information om gruvbrytning i Sverige? Eller, vill du veta mer om LRFs arbete i frågan?
Kontakta gärna våra sakkunniga i region Nord.

Annsofi Collin

Annsofi Collin

Regional sakkunnig infrastruktur och miljö, Ås

Senast uppdaterad: 2024-11-11