Redig Mat från Trakten
- Start
- Regioner
- Sydost
- Det här gör vi
- Livsmedelsfrågor i LRF Jönköpings län och LRF Sydost
- Redig Mat från Trakten
LRF Sydost har ett samarbete med ICA Maxi i regionen. Under namnet "Redig mat från trakten" ska mat från regionen synliggöras i butikerna. Det långsiktliga målet är att bredda utbudet och få en högre andel svenska råvaror i butiken.
Vill du bli leverantör till en Redig Mat-produkt?
VAD ÄR REDIG MAT FRÅN TRAKTEN?
Redig Mat från Trakten är ett unikt samarbete mellan tolv ICA Maxi-butiker och LRF. Du hittar resultatet som ett eget varumärke för lokala produkter, i våra butiker. Utbudet av lokal mat ökar hela tiden hos oss och vi är enormt stolta över de fina varor våra producenter och våra landskap levererar.
KRITERIER
Redan från starten 2015 satte ICA Maxi och LRF upp noggranna kriterier för vad som skulle få kallas Redig Mat från Trakten. För att få sätta Redig Mats symbol på sin vara skall producenten uppfylla följande:
HUR SYNS MAN?
Varumärket Redig Mat från Trakten syns på flera ställen. I ICA Maxis marknadsföring, i butikerna, på webbsidan redigmatfrantrakten.se, och i sociala medier som på Instagram, Facebook och på butikernas TikTok. I ett flertal kampanjer varje år lyfts även de hyperlokala produkterna (som bara finns i enstaka butiker) när butikerna vill uppmärksamma dessa.
TIPS FÖR ATT BÖRJA SÄLJA!
- Varan skall ha en EAN-kod.
- Det skall finnas en korrekt innehållsförteckning enligt gällande lagar och regler.
- Varan har en korrekt datummärkning enligt gällande lagar och regler.
- Varan är godkänd i ICA:s leverantörsportal för att få säljas på ICA.
- Det finns en överenskommelse med butik gällande orderläggning, leveranstider, returer, svinn mm.
- Man har en överenskommen fakturahantering.
DET ÄR ENKELT!
- Gå in på vår webbsida redigmatfrantrakten.se
- Klicka på undersidan "Bli leverantör till Redig Mat"
- Fyll i formuläret och lägg till bilderna som efterfrågas. Det går fint att ta bild med mobilkameran.
- Din produkt godkänns och du får tillbaka en bekräftelse på det
- Sen är det bara att prata med butiken eller butikerna du vill leverera till!
Redig Mat från Trakten-ansvarig
I varje ICA Maxibutik finns en eller flera personer som är specialister på Redig Mat från Trakten. Ställ gärna frågor om hur det funkar, om du vill veta mer om vår satsning på lokalproducerad mat.
Övergripande ansvarig för Ica: Marcus Ottosson - mail: marcus.ottosson@ica.se, mobil: 072-220 11 15
Redig Mat från Trakten - ett samarbete mellan ICA Maxi och LRF Sydost
LRF Sydost har ett samarbete med ICA Maxi i regionen. Under namnet "Redig mat från trakten" ska mat från regionen synliggöras i butikerna. Det långsiktliga målet är att bredda utbudet och få en högre andel svenska råvaror i butiken.
Vad är Redig Mat från trakten?
ICA Maxibutikerna och LRF Sydost arbetar tillsammans för att öka produktionen av livsmedel i Småland, på Öland och i Blekinge. Vi samarbetar för att mer av maten i butikerna ska vara producerad i trakten. Mat av lokala råvaror gjorda av matmakare i trakten hittar du under varumärket Redig Mat. Minst 50% av huvudråvaran kommer från landskapen eller dess närhet. Resten av huvudråvaran är garanterat svensk.
Vem äger varumärket Redig Mat från trakten?
Det gör ICA Maxi sydostgruppen.
Vem bestämmer vilka leverantörer/producenter som får vara med?
Det finns framtagna kriterier för att en produkt ska bli ”godkänd” och kunna säljas under varumärket. LRF Sydost ansvarar för att utreda och bedöma att kriterierna för Redig Mat från trakten uppfylls tillsammans med ICA.
Har Redig Mat satsningen gett några resultat?
Bland annat så har kunskapsnivån hos handlare och butikspersonal om svensk produktion ökat. Numera så är ca 30 – 50% av köttet i Maxis diskar Smålandskött från att ha legat på en nivå av 3 – 4%. Antalet leverantörer ökar hela tiden just nu finns det ca 200 leverantörer som är knutna till satsningen och över 1000 produkter. Det är lättare för kunderna att hitta regionalt producerad mat i butiken.
Hur länge ska det här samarbetet pågå?
Vi har just nu en överenskommelse som gäller fram till 2025.
Så har LRF och ICA ökat efterfrågan på svensk mat