Vägunderhållet hotas

De enorma vattenmängderna orsakade av stormen Hans har orsakat stor skada på Sveriges vägnät. Nu har Trafikverket aviserat att man kommer prioritera ansökningar om särskild drift som har med framkomlighet att göra.

De skyfall vi sett i flera delar av landet med sönderspolade vägar som resultat drabbar landsbygden hårdast eftersom det lågtrafikerade statliga och enskilda vägnätet är mest eftersatt. Vid extremväder, inte minst i Dalarna och Gävleborg som har högst antal vägar i extremt dåligt skick, blir vägunderhållet akut och reaktivt.

Större delen av vägnätet är byggt före år 1970 och är inte dimensionerat för dagens trafik och underhållsbehovet ökar till följd av mer komplexa anläggningar, växande behov av rekonstruktion av väg- och brokonstruktioner, ökade trafikmängder och en utveckling mot allt högre fordonsvikter. Enskilda vägnätet är de viktiga ur ett livsmedelsförsörjningsperspektiv, eftersom nästan all skogsråvara och livsmedel transporteras på dessa vägar. 

-    När regnmängderna ökar drabbas det finmaskiga vägnätet hårt, vilket försämrar enskilda väghållares förutsättningar att ta hand om det enskilda vägnätet och bedriva sina verksamheter, säger Agnes Smedberg, näringspolitisk rådgivare.

LRF:s medlemmar deltar ofta i vägföreningar och bidrar med tid, maskiner, redskap och pengar för att säkerställa att det enskilda vägnätet fungerar. Vägföreningar kan behöva stå stora kostnader i samband med exempelvis lantmäteriförrättningar, snöröjning eller annat vägunderhållsarbete. Utöver det årliga bidrag som vägföreningarna kan ansöka om finns särskilda driftbidrag som föreningen kan söka för till exempel upprustning av vägtrummor och broar. Trafikverket har nu aviserat att man kommer prioritera ansökningar om särskild drift som har med framkomlighet att göra.

-    De sönderspolade vägar vi sett i spåren av Hans visar på hur sårbart det enskilda vägnätet är. Väghållarna kan se över avvattningen och exempelvis ansöka om särskilt driftsbidrag om en vägtrumma behöver bytas ut till större dimensioner, men eftersom sannolikheten är stor att vi kommer se mer av den här typen av extremväder är det också viktigt att det enskilda vägnätet prioriteras upp i kommande budget och transportinfrastrukturplan, säger Agnes Smedberg näringspolitisk rådgivare.

Fakta

  • Det enskilda vägnätet som utgör ca 60 procent av det totala vägnätet.
  • Nio av tio av Sveriges lantbrukare bedriver sin verksamhet längs en enskild väg som behöver klara tunga transporter och vara framkomliga för lant- och skogsbruksmaskiner.