Maten sätts i centrum
2023-06-09

Vi står intill rondellen i Väderstad. Här planeras det för fullt. Mjölby kommun tänker bygga ett upplevelsecenter för alla som är intresserade av mat. Det ska visa vägen från jord till bord, bygga kunskap och skapa intresse för matlagning.
Om allt går enligt plan kan byggstart ske under 2025. Redan har ett 40-tal svenska och utländska företag och organisationer ställt sig positiva till idén. Verksamheten kommer att genomsyras av lärande, digitalisering och hållbarhet med upplevelser för alla åldrar.
Centret blir ett skyltfönster för hela livsmedelsbranschen med den forskning och innovation som driver utvecklingen. Och platsen är rätt, menar projektkoordinator Caroline Davidsson:
– Mitt emellan Stockholm och Göteborg, med E4 som en pulsåder intill. Här har vi Väderstadverken som ligger i absolut framkant men också närheten till universitetet och Agtech 2030. Sedan är det viktigt att arbeta med upplevelsen. Det ska vara spännande och inbjudande.
Hon är övertygad om att Centret kommer få stor betydelse för de gröna näringarna och besöksindustrin, både lokalt och regionalt. Kommunen har gjort en grundlig marknadsanalys. Även Region Östergötland slår fast i sin Besöksnäringsstrategi att "lär och upptäck” är ett av länets styrkeområde och en av de starkaste trenderna bland turister.
Projektet drivs i kommunal regi med offentligt och privat stöd, en styrgrupp med representanter från bland annat Länsstyrelsen, Region Östergötland, LRF, Väderstad AB och Rise finns. Mark finns avsatt och arbetet med en detaljplan har inletts.
Mat och livsmedelsproduktion är högaktuellt. Hälften av den mat som konsumeras är importerad. Det är inte hållbart när andra länder har brist på livsmedel. Pandemin och Rysslands krig i Ukraina har också visat sårbarheten i våra system. Vi behöver öka produktionen av mat och ta höjd för en framtida export.
– Avståndet mellan lantbrukare och stadsbor ökar. Många vet inte varifrån maten kommer eller hur den blir till. Det är en utmaning och ett uppdrag som jag tycker är spännande, säger Davidsson som tror att näringen har mycket att vinna på ett Upplevelsecenter.
Och här ska det odlas. Marken används redan idag av Väderstad AB. Det kan bli stallar som visar djurhållning och senaste snittet när det gäller teknik, automatisering och digitalisering. Med VR-glasögon och skärmar kan man förlösa kalvar och bli veterinär för en dag. På området ska det finnas hotell och restaurang där även fortbildning av kockar kan komma att ske.