Profiler lyfter svensk produktion

Elin Beckman som är nötköttsföretagare från Bettna utanför Nyköping och Roger Forsberg, odlare av vitkål från Borensberg utanför Motala är ICAs profilbönder när svenskt och lokalproducerat lyfts fram.

Det är tuffa tider. Lönsamheten är i botten för många bönder. Pandemi, ryska kriget och skenande bränslepriser får många att tänka till. I vårbudgeten finns riktade pengar, men även handeln vill göra sitt. ICA-koncernen, som har halva livsmedelsmarknaden, vill att fler konsumenter väljer svenska varor.

– Vi som är lantbrukare måste synas mer och göra matproduktionen mer personlig. Mat kommer inte från butik eller industri. Konsumenten måste få veta att det är en människa bakom produktionen, säger Elin Beckman.

I en kampanj som startade nu efter påsk, på Instagram och i rikstäckande tidningar, kommer vi att se tre lantbruksföretagare ta plats för att svara på konsumenternas frågor men också för att sätta ett ansikte för ”bra mat från svenska bönder”.

– Det är ett jättebra initiativ av en stort och viktig aktör. Vi måste göra mer och bli bättre på att lyfta fram våra varor och vår produktion, tycker Robert Forsberg.

– Det räcker inte bara att sätta svensk etikett på varan. Vi måste få fram mervärdet av att välja svenskt och se till att lantbruksföretagaren får betalt för sitt arbete. Det krävs lönsamhet för att svenska odlare ska kunna fortsätta, menar han.

Elin och Robert får sällskap av Emilia Astrenius Widerström, tidigare ordförande för LRF Ungdomen i filmklippen där de svarar på konsumenternas frågor som bland annat ”Vilka konsekvenser det blir om vi inte köper svenskt”. Men också ”Vad som krävs för att öka produktionen” samt ”Varför vi ska välja svenskt”?

– Vi måste använda alla medel som finns för att nå ut till våra konsumenter och höja kunskapen. Jag skulle önska att fler företagare lägger ut i egna kanaler och visar upp vardagen, hur vi jobbar för att få fram bra mat till konsumenterna, säger Elin.

Sofia Lindblad, en av LRFs kommunikationschefer, ser det som en naturlig fortsättning på ICAs initiativ som togs för fem år sedan på nationell nivå.

– Vi får verkligen hoppas att detta även kommer att synas i butikernas marknadsföring och att lokalt producerade varor får en tydligare plats i butikernas hyllor, så kunden hittar. Får vi upp omsättningen kan det även leda till bättre lönsamhet och framtidstro, menar Sofia.

Robert Forsberg är glad över att ha fått frågan och att han tog chansen. Men inser att det är svårt att på några sekunders filmklipp föra fram budskap och åsikter. Å andra sidan måste man börja någonstans och öppna upp för samtal som kan bli mer utförliga i andra kanaler.

Lyssna på LRFs poddar om lantbruk:

Elin Beckman och lokalt producerat kött till skolbespisningen'

Anders om viktkålsodling i konkurrens med vilda djur

Hur hittar jag närodlat i butiken

Johan Lagerholm om beredskap och försörjningsförmågan