Lokalproducerat är urstarkt. Efterfrågan växer bland hushållen, offentliga måltider i kommuner mer också från handeln. Det fick Vreta Kluster att för tredje året i rad öppna upp portarna till B2B-matmässan där producenter och leverantörer kunde möta nya kunder.

Vi ska öka odlingarna och produktionen av mat, det framgår med all tydlighet av livsmedelsstrategin. Framförallt kan det göras genom att lantbruksföretag ökar sina skördar av befintliga grödor men även kliver in i en ny nisch. Eller att nystartade företag hittar ett område.

På plats i Vreta kluster fanns flera mathandverkare från olika håll i länet, primärproducenter i regionen, Östgötamat och Moek (Mellansvenska Odlare) med flera.

– Det har varit en bra dag. Men det kunde ha varit en större uppslutning av tyngre aktörer på marknaden, större inköpare och upphandlare, menar Robert Forsberg, från Lönsås Grönt med vitkål, spetskål och rödkål som specialitet.

– Vi hade ändå bra möten och diskussioner runt våra bord. Det är alltid spännande att träffa och tala med andra producenter och odlare. Tillsammans blir vi rätt starka och kan då även erbjuda branschen ett större utbud. Jag tror fler ser vikten av att det finns lokalt producerade livsmedel. 

Mässan riktade sig till sig till de som driver ett företag som producerar och säljer lokala livsmedel, liksom företag som vill köpa lokalt producerande produkter, exempelvis restauranger, företag inom besöksnäring, dagligvaruhandel och offentliga kök med mera.