Ny matnyttig plan för Norrbotten

Med den gemensamma länsvisionen ”Mer norrbottnisk mat på tallrikarna” ska livsmedelsförsörjningen i Norrbotten säkras inför framtiden med hjälp av en handlingsplan.

Den 3 mars lanserades därför en reviderad version av Nära Mat, Norrbottens livsmedelsstrategi som tar sikte mot 2030.I samarbete med länsstyrelsen Norrbotten, Region Norrbotten, LRF Norrbotten och länets kommuner påbörjades arbetet med Norrbottens livsmedelsstrategi 2015. Nu har en reviderad strategi lanserats, som tar sikte på 2030 med tillhörande handlingsplan som sträcker sig till 2025.

En av de främsta styrkorna i den reviderade strategin är att det finns en gemensam målbild och man har försökt fånga aktörer längs hela värdekedjan – både producenter, handeln och konsumenter samt de offentliga aktörerna som möjliggörare i arbetet.

– Vi har synliggjort att det behövs riktade åtgärder kring lönsamhet och en volymökning i produktion, vilket betyder både en ökningi befintliga företag med ökad produktivitet och fler producenter i länet som tillsammans kan bidra. Vi försöker dessutom fånga in alla tre hållbarhetsdimensionerna i arbetet. Ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. Social hållbarhet är viktig – människor måste må bra för att kunna göra ett bra jobb och känna motivation, berättar Hulda Wirsén, projektledare och samordnare för Nära Mat på länsstyrelsen i Norrbotten.

Hulda Wirsén, projektledare och samordnare för Nära Mat på länsstyrelsen i Norrbotten.

Den nya strategin innehåller sex strategiska mål.
– Vissa delar av genomförandet kommer att vara synlig i form av riktade satsningar medan andra åtgärder är sådant som kanske handlar om systemförändringar och arbetsrutiner. Det är viktigt att alla aktörer i länet tar sitt ansvar – både i privat och offentlig sektor. Vi måste samarbeta och göra arbetet tillsammans, säger Hulda Wirsén.

De strategiska målen

1. Ökad lönsam produktion av norrbottnisk mat.
Synliggör att produktionen måste öka och att företagen måste se lönsamhet i sina verksamheter. Här ingår bland annat utvecklade produktionsprocesser, kompetensutveckling, hållbar företagsledning och utvecklade finansieringslösningar.

2. Ett ökat värde från produktion av norrbottnisk mat.
Ska få kunderna att förstå värdet av lokala produkter. Ett utvecklingsarbete i kombination med kompetensutveckling från föregående mål. Att exempelvis bygga upp en varumärkesstrategi som stärker produktens värde.

3. Höjd livsmedelsberedskap i Norrbotten.
Att säkra en robust norrbottnisk livsmedelproduktion med värdekedjor som tryggar tillgången på mat och vatten vid kriser. Det innefattar åtgärder för att skapa större regional produktion av olika livsmedel och att hantera risker i värdekedjan.

4. Få fler att köpa norrbottnisk mat.
Öka kunskapen om hållbar konsumtion, till exempel utbilda unga om hur mat produceras i Norrbotten. En utvecklad och attraktiv matmarknad ska finnas i och med att norrbottnisk mat ökar i livsmedelsbutik, på restaurang, vid event och offentliga kök. Norrbottnisk mat ska utvecklas och serveras med stolthet.

5. Produktion av norrbottnisk mat ska ha större del i samhällets utveckling och planering.
Produktionen av norrbottnisk mat ska ses som en viktig strategisk samhällsfråga. I praktiken berör detta samhällsplanering, offentlig upphandling eller näringslivsutveckling där de gröna näringarna ska vara en självklar del.

6. Norrbottnisk mat ska ha bidragit till att utveckla cirkulär ekonomi.
Ökad produktion och konsumtion av norrbottnisk mat bidrar till den gröna omställningen och genomförandet av Agenda 2030. Här ingår åtgärder för att minska användningen av fossila råvaror och att minska matsvinnet.

Läs mer på www.naramat.nu.