Matbutik utbildar barn om lantbruk med nytt koncept
2024-12-16
Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett helt nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete mellan LRFs utbildningskoncept Bonden i skolan, spelföretaget Active Floor och Coop Finspång, skapas nu en unik digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk.
Det nya initiativet syftar till att engagera barn i att förstå livsmedelsproduktionen på ett roligt och lärorikt sätt, samtidigt som föräldrar kan handla i lugn och ro. Den digitala spelytan är utformad för att skapa en lärande miljö där barnen genom spel och rörelse får ta del av fakta och insikter om det svenska jordbruket, matens ursprung och hållbarhet.
– Att öka förståelsen för hur maten produceras och vad som krävs för att skapa hållbar matproduktion är av stor vikt för framtiden. Många unga saknar idag denna kunskap. Genom att nå barn tidigt och skapa ett positivt intresse för lantbruket, hoppas vi kunna skapa en ny generation som inte bara förstår var maten kommer ifrån, utan också ser branschen som en framtidsbransch och som en attraktiv karriärsväg, säger Johanna Hovnert, projektledare på Lantbrukarnas Riksförbund.
– Vi är mycket glada över att vara först i Sverige med att testa detta koncept i matbutik och vi tror att vi kan göra en stor skillnad för barnens förståelse av den mat vi äter och var den kommer ifrån, säger Anna Hållqvist, butikschef på Stora Coop i Finspång.
Coop Finspång som ansvarar för projektet ser detta som en första pilot där resultatet ska utvärderas och ambitionen är att konceptet kan rullas ut till fler matbutiker i framtiden. Förhoppningen är att projektet ska inspirera andra aktörer inom dagligvaruhandeln att arbeta med liknande initiativ för att utbilda barn om maten och lantbruket.
Om projektet
Konceptet är resultatet av ett nära samarbete mellan flera aktörer som delar en gemensam vision: att öka kunskapen om svensk mat och det svenska lantbruket bland unga. LRF bidrar med sin expertis om svensk matproduktion och skogsbruk där deras utbildningssatsning “Bonden i skolan” används som pedagogisk utgångspunkt i skapandet av de nya spelen. Active Floor tillhandahåller den interaktiva tekniken och stiftelsen Svenska Lantbruksveckans fond i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien är anslagsgivare till pilotprojektet.
Butikschef Anna Hållqvist.