LRF och Lidl Sverige i samarbete för att stärka svensk livsmedelsproduktion

Anna Karin Hatt, vd för LRF och Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige.

Lidl Sverige och LRF har tecknat ett avtal för att stärka svenska lantbrukare och öka andelen svenska produkter i Lidls sortiment. Samarbetet gör det enklare för konsumenter att välja svenska varor och skapar nya möjligheter att öka exporten av svenska livsmedel.

Sedan lanseringen av Matriket har Lidl utvecklat sitt sortiment med fokus på svenska produkter och idag är alla produkter märkta med Från Sverige. Nu tar LRF och Lidl ytterligare ett steg för att lyfta fram fördelarna med svenskproducerad mat och stödja det svenska lantbruket.

 Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef på LRF.

Samarbetet inleds 2024 med ett tydligt mål: att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och främja exporten av svenskproducerade livsmedel. Genom kunskapsutbyte och gemensamma satsningar, särskilt inom den gröna omställningen, ska Lidl och LRF tillsammans sprida medvetenhet om vikten av att välja svenskt.

 LRF är en stark aktör med hög integritet inom svensk livsmedelsproduktion som skapar förutsättningar och utveckling för svenska livsmedelsproducenter. Jag ser fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige.