Krönika: Karolina Pettersson

Karolina Pettersson, styrelseledamot LRF Gotland.
Karolina Pettersson, styrelseledamot LRF Gotland.

Karolina Pettersson i LRF Gotlands styrelse skriver i sin krönika om en studieresa med Coop Gotlands all kött- och charkpersonal och reflekterar över hur man bäst får konsumenter nyfikna att vilja veta hur allt hänger ihop.

Gökens ihållande kokoande. Syrenernas ljuvliga doft. På gårdsplanen står maskinparken uppställd och väntar på startskottet för ensilagecirkus 2024. Här går jag och hackar ogräs och tänker, tänk om konsumenterna förstod vilken betydelse det har att cirkusen drar i gång i morgon bitti.  

Landskapsbilden. Den biologiska mångfalden. De betande djuren. Mjölken. Maten. Jobben. Hur ska man bäst få dem att förstå att allt det här hänger ihop? Och hur ska man få dem nyfikna så att de vill veta? Veta att det är skillnad på utländskt, svenskt, gotländskt och från gård till gård till och med. Att alla gårdar har olika förutsättningar. 

Nu i början på maj fick vi i LRF Gotlands styrelse chansen att ta hand om Coop Gotlands all kött- och charkpersonal. De ville till en köttgård. Men det finns ju ingen som är lika och förresten så kommer 60 % av det svenska köttet från mjölkgårdar, så vi började i Gerum hos familjen Ejdertun där tre generationer mjölkbönder tog emot på ladugårdsplan för ett fantastiskt studiebesök. Kia Viken fanns också på plats och kunde berätta om styckning och detaljer. När det närmade sig lunch for vi vidare till bröderna Björkqvist i Lye på Siguldskött. Där fick vi träffa en dikobesättning och höra hur företaget förädlar och säljer en stor del av köttet själva till kund och restaurang. Vi fick såklart smaka Sigulds egna burgare till lunch. Kocken/krögaren Linus från Stelor var också på plats och berättade hur han tänker hållbart. Sedan for vi vidare till Tove i Follingbo. Hon berättade om grisar med stor inlevelse och vi fick träffa grisar i alla storlekar. 

Jag hoppas så innerligt att Coops personal kan dela ut små gobitar från den här dagen till de gotländska konsumenterna. En sak de inte kan ha gått miste om är kärleken till djuren, det var så påtagligt på alla gårdarna.