ICA fortsätter satsa på svenskt kött

Köttbullar
Drygt 90 procent av det färska köttet som säljs i ICA-butikerna idag kommer från inhemsk produktion.

ICA och LRF har samarbetat sedan 2014 med målet att med gemensamma krafter bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

ICA har historiskt tagit ett stort ansvar för att stötta svensk köttproduktion och samarbetar nära med slakterinäringen. Drygt 90 procent av det färska köttet och 90 procent av charkprodukterna som säljs i ICA-butikerna idag kommer från inhemsk produktion.

 − Det är viktigt för hela Sveriges köttproduktion att konsumenter fortsätter välja svenskt kött i sommar och framgent om vi ska kunna investera för framtiden, säger Fredrik Sundblad, LRF Kött.

Till sommarens grillsäsong väljer ICA Sverige att sänka priset till butik på utvalda köttartiklar. Artiklarna är utvalda utifrån olika förpackningsstorlekar för att täcka olika butiksstorlekar, en mix av ädla detaljer och vardagsartiklar med fokus på svenskt, allt för att kunderna ska kunna köpa svenskt kött till bra pris och därmed öka försäljningen.

 − Vi vill bidra till att skapa långsiktig ekonomisk trygghet för svensk primärproduktion och genom ICA:s helhetsaffärer. Sommarens prissatsning på svenskt kött är en del i det arbetet och en viktig signal till både primärproducenter och konsumenter. Samtidigt är det viktigt att vi inom hela värdekedjan fortsätter att effektivisera för att minimera kostnadsökningar, säger Caroline Westerholm, chef kategori kött och chark, ICA Sverige.