Högre timavgift men färre antal timmar miljötillsyn för västsvenska lantbrukare

Ulf Palm
Foto: Ulf Palm.

2022 föreslogs en ny SKR-modell för miljötillsyn. Sedan det nya förslaget börjat appliceras i Västra Sverige har den genomsnittliga timavgiften blivit högre men antalet tillsynstimmar något färre. Samtidigt är det fortfarande stora skillnader mellan kommunerna.

Högre timavgift men färre antal timmar

Sveriges kommuner och regioner föreslog 2022 en ny modell för miljötillsyn. Efter att den nya modellen infördes har man i de västsvenska kommunerna kunnat se en ökning av timavgiften, från ett genomsnitt på 1046 kronor 2021 till 1175 kronor 2024. En ökning på cirka 12%. Samtidigt som timavgiften har gått upp har genomsnittet för antalet tillsynstimmar totalt sett, baserat på de uppgifter som finns tillgängliga, blivit något färre.

För anmälningspliktiga lantbruk (C-verksamheter) ser dock trenden med minskat antal timmar ut att utebli. Där är skillnaden jämfört med 2021 i princip obefintlig, vilket skulle kunna förklaras av förändringar i den nya modellen. Den nya modellen föreslår nämligen ett ökat antal tillsynstimmar för anmälningspliktiga lantbruk där det föreslagna antalet timmar numer ligger på samma nivå som tillståndspliktiga lantbruk. Huruvida detta är en avsiktlig förändring eller ett misstag framgår ej. LRF har sökt SKR för ett svar.  
 
Jämför man genomsnittet för det faktiska antalet tillsynstimmar 2021 med 2024 ser det ut enligt följande.  
 
Genomsnitt 2021  
Tillståndspliktiga lantbruk (B-verksamheter) – 9,4 timmar  
Anmälningspliktiga lantbruk (C-verksamheter) – 5,7 timmar  
Mindre verksamheter dvs färre än 100 djurenheter (U-verksamheter) – 3,2 timmar  
 
Genomsnitt 2024 
Tillståndspliktiga lantbruk (B-verksamheter) – 8,8 timmar  
Anmälningspliktiga lantbruk (C-verksamheter) – 5,6 timmar 
Mindre verksamheter dvs färre än 100 djurenheter U-verksamheter – 2,2 timmar 
 
Notera! Vissa kommuner applicerar ännu inte den nya modellen, vissa kommuner har helt eller delvis infört efterhandsdebitering (framför allt för U-verksamheter) och för vissa kommuner saknas fullständiga uppgifter. I inhämtningen av uppgifter kan det också förekomma icke uppdaterad information på kommunernas hemsidor. 

Stora skillnader mellan kommuner

Samtidigt som varken avgiften eller antalet timmar förändrats drastiskt i och med den nya modellen är det fortfarande tydligt att det är stora skillnader från kommun till kommun sett både till avgift och antalet timmar. Exempelvis kan man i Halland, där kommunerna har mycket erfarenhet och kunskap när det kommer till miljötillsyn, se att antalet timmar kunskap ofta har en högre timfrekvens.  

Fördelaktigt med efterhandsdebitering

Miljötillsynen, som i de flesta fall är en fast årsavgift beräknad utifrån schabloner, har kommit att kallas en dold skatt då många upplever att schablonavgifterna inte motsvarar de faktiska arbetet. Som en följd av detta har flera av LRFs kommungrupper genom ihärdigt påverkansarbete lyckats införa efterhandsdebitering av miljötillsynen i sina kommuner. Något som för de flesta har minskat kostnaderna rejält.  

Kajsa berättar hur du kan påverka i frågan

Vill du vara med och påverka har LRF tidigare under året tagit fram en enkel introduktionsfilm. Hör Kajsa Edbom, sakkunnig LRF Väst, berätta mer om hur man som förtroendevald kan gå till väga för att för att bedriva påverkansarbete i frågan.  
 
Har du frågor kontakta gärna Kajsa Edbom på telefonnummer 079-066 08 07 eller genom att mejla kajsa.edbom@lrf.se