Han jobbar för konsumtion av mer gotländsk mat

Mikael Furu.

Livsmedelsproduktionen på Gotland är viktig för Sverige. Exempelvis så kommer var tredje morot som säljs i Sverige från Gotland och det finns lika många lamm som människor på ön. Det visar statistik som Mikael Furu, projektledare och samordnare för den regionala mat- och livsmedelsstrategin på Gotland, varit med och tagit fram och som LRF Gotland kunde berätta om under Almedalsveckan. 

Statistiken är tagen ur en nulägesanalys över livsmedelssektorn på Gotland som, när den är helt klar, bland annat kommer att innehålla information om hur produktionsvolym, värde och sysselsättning har utvecklats.
Nulägesanalysen gjordes första gången 2015 av Macklean, där Mikael arbetade då, på uppdrag av LRF Gotland och Gotlands Slagteri, som ett inspel i arbetet med att utforma den gotländska mat- och livsmedelsstrategin. 2020 uppdaterades den av Gotland Grönt Centrum med hjälp av SLU-studenter och nu är alltså en andra uppdaterad version klar. 

Utöver statistik för primärproduktionen kommer rapporten nu också att innehålla exempelvis statistik över förädling och hur mycket gotländska livsmedel som konsumeras i offentligt kök. Nulägesanalysen har utvidgats i syfte att ge en uppdaterad bild av nuläget för livsmedelssektorn på Gotland. Tanken är att den ska kunna användas som beslutsunderlag, i kommunikation samt i arbetet med den regionala livsmedelsstrategins prioriteringar framåt. I det kommande arbetet med analysen är det viktigt att fånga in inspel och synpunkter från hela livsmedelskedjan, inte minst primärproduktionen.   
Mikael rekryterades till Gotland Grönt Centrum från Macklean för drygt ett år sedan och med sig därifrån har han erfarenhet av livsmedelsstrategiarbetet nationellt och regionalt. 

Starkt matvarumärke

Gotland Grönt Centrum har sedan förra året uppdrag av Region Gotland att strukturera och ansvara för samordning av den regionala mat- och livsmedelsstrategin. Mikael är projektledare och affärsutvecklare och en del av utvecklingsteamet på Gotland Grönt Centrum. Utöver arbetet med den regionala mat- och livsmedelsstrategin innefattar hans roll att skriva projektansökningar, att driva projekt och andra insatser och att arbeta i Gotland Grönt Centrums dotterbolag Matbyrån Gotland - allt i syfte att bidra till att den gotländska livsmedelssektorn utvecklas. 

Mat- och livsmedelsstrategin ska bidra till att öka produktionen och konsumtionen av gotländska livsmedel. Gotland som matvarumärke är i dag starkt och det är en bra utgångspunkt i det fortsatta arbetet med att öka konsumtionen av gotländska livsmedel, menar han. Särskilt i Stockholmsområdet är efterfrågan stor. Några utmaningar är logistiken med frakt av insatsvaror till och från ön och extremväder, som även jordbruksföretag i andra delar av landet utsätts för, med perioder av torka och översvämningar. Några styrkor som han ser med Gotland, förutom det redan starka matvarumärket, är alla duktiga företagare på ön. Det finns en stor bredd och ett intresse för innovationer och nya idéer. Man är också bra på att samarbeta.   
-    På Gotland Grönt Centrum har vi ett tätt samarbete med bland annat LRF, Science Park Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring. Besöksnäring och livsmedel är tätt sammanlänkade så jag tror att det därför är väldigt viktigt att även vi som främjande aktörer för dessa två områden har ett gott samarbete, säger Mikael.

Fokusområden framåt

Ett fokusområde för arbetet med mat- och livsmedelsstrategin just nu är att öka andelen gotländsk mat i offentliga kök.
-    Vi kommer under hösten att sätta igång ett arbete kring offentligt kök. Förhoppningsvis kommer detta bidra till att mer av den mat som serveras på våra skolor, äldreboenden och sjukhus är baserad på gotländska råvaror, säger han. 

-    Ett annat område som lyfts upp i mat- och livsmedelsstrategin är omställningen till en mer hållbar livsmedelsproduktion, och här ser vi att Gotland har goda möjligheter att vara föregångare. Gotland Grönt Centrum har nyligen satt i gång två projekt inom detta, med fokus på kompetensutveckling för primärproducenter – ett om vatten och ett om jordhälsa, tillägger han.