Grönt företagarpris till Hietalas handelsträdgård
2024-03-19
Hietalas handelsträdgård i Övertorneå tilldelades LRF Norrbottens och Swedbanks gröna företagarpris 2024 . Utmärkelsen på 10 000 kronor delas ut på LRF Norrbottens regionstämma den 21 mars.
– Inspirerande och hedrande, det här ger råg i ryggen, säger Ulric Hietala som tillsammans med sin bror Hans Hietala driver handelsträdgården.
Hietalas handelsträdgård är ett snart 100-årigt företag som idag drivs av tredje generationen Hietala i form av bröderna Ulric och Hans. Handelsträdgården ligger i byn Korva i Övertorneå kommun i Tornedalen och där produceras mängder lokala grönsaker som säljs i butiker runt om i Norrbotten, Västerbotten och ibland även längre söderut i landet. Handelsträdgården har också en egen gårdsbutik.
Ulric och Hans tog över företaget på heltid 1995, men har arbetat där i olika omgångar sedan barnsben.
– Det finns mycket hjärta i företaget, vi vill föra ett arv vidare. Vi får också mycket positiv respons här i bygden och det känns givetvis bra, säger Ulric Hietala.
Hemkär, trogen Tornedalen
Att Ulric skulle syssla med arbete som till stor del är förlagt utomhus gick det att se tecken på redan på 1960-talet. Då började han som liten pojke hjälpa sin morfar på dennes gård med mjölkkor.
– Jag gillar utearbete, att vara nära naturen och odla fram saker som går att äta, berättar han.
Han är utbildad hortonom, studerade i Uppsala 1983-1988, men annars har han varit Korva och Tornedalen trogen hela sitt liv.
– Jag är hemkär och vill leva mitt liv här.
Högre kostnadsläge
Sedan bröderna tog över handelsträdgården 1995 har det givetvis hänt en hel del. På energisidan har de ställt om från att elda med olja till att elda med biobränsle och på marknaden har konkurrensen hårdnat, inte minst på grund av att importen av grönsaker till Sverige har ökat.
– Vi har högre kostnadsläge här uppe på grund av kortare säsong och högre kostnader för transporter och energi. Så vi måste hela tiden försöka jobba smart, rationalisera arbetet och slimma organisationen, försöka odla rätt saker i rätt mängd, minska svinnet och hitta rätt balans i sortiment.
Som ett led i att hitta fler kanaler ut mot marknaden startade bröderna en gårdsbutik på handelsträdgården för tre år sedan. Där samkörs försäljning av grönsaker och blommor.
– Intäktsmässigt ger det inte jättemycket just nu, men det går att sälja små partier till högre priser än om man säljer stora partier i andra kanaler och vi har planer på att förfina butiken.
Två dramatiska olyckor
Som att den tuffa konkurrensen inte var nog har Hietalas handelsträdgård också varit dubbelt olycksdrabbade de senaste åren. Vintern 2017/2018 snöade det mycket redan i december och det blev till slut för mycket snö på taken för 5 000 kvadratmeter växthus, som rasade ihop.
– Växthusen är på grund av ljusinsläppen inte optimerade för stora snölaster. Försäkringsbolagen försäkrar inte heller växthus mot snölass.
2021 var olyckan framme igen. Då brann panncentralen ner till grunden. Nu är både växthusen och panncentralen uppbyggda, men det har kostat på ekonomiskt.
– Olyckorna var en ekonomisk katastrof. Vi känner fortfarande av det och har inte återhämtat oss ännu. Utan investeringsstöd från Jordbruksverket hade det varit omöjligt att återuppbygga till den skala vi har nu.
150 ton gurka per år
På Hietalas handelsträdgård produceras nu runt 400 ton färska grönsaker under sommaren. Storsäljaren är gurka, där producerar man 150 ton per år. Ulric själv är inte vegetarian men äter gärna från det egna utbudet, mycket gurka och tomat under säsong och bland kålväxterna är favoriten blomkål.
– Jag gissar att jag av förklarliga skäl äter mer grönsaker än folk i genomsnitt.
Att bara ha säsongsodling blir svårare och svårare, det innebär långa perioder utan intäkter. Många odlare har därför börjat odla med belysning vintertid. Hietalas har också sneglat på det, men hittills har det stupat på att det krävs stora investeringar i belysning.
– Under 2024 ska vi öka kylkapacitetn för att kunna sälja frilandsgrönsaker längre in på hösten, sedan kan det nog bli fler nyheter. Trots att det är motvind ibland brukar vi klara oss. Vi har ett bra namn på marknaden och är välkända i Norrbotten. Att det blir mer och mer trendigt att äta grönt och hälsosamt är också positivt för oss.