Fungerar Ledningskollen?

bredband, grävmaskin,
Foto: Erik Evestam.

Ledningskollen har genomgått flera förändringar som påverkar dess funktionalitet och hur ledningsägare hanterar olika situationer. Här är några viktiga punkter att känna till för att undvika vanliga problem och missförstånd.

Vi får ibland samtal om att funktionen Ledningskollen (ledningskollen.se) inte längre fungerar optimalt. Då det skett en del förändringar både i hur funktionen är uppbyggd och hur ledningsägarna hanterar vissa situationer är det inte helt lätt att sortera bland de olika fallen. Ett par bra saker att veta är: 

  • Om man begär extra snabb utsättning (ofta inom fem arbetsdagar) är utsättningen inte gratis. Vi har uppmärksammat att detta är ganska vanligt och att man överraskas av denna faktura. 
  • Skanova (Telias nätägare) sätter inte längre ut kopparkablar som ej är i drift utan man får istället en karta över kabeln/kablarna. Om man gräver sönder en ledning som ej är i drift debiteras man inte för detta. 

Har du stött på andra problem eller har frågor och funderingar kring Ledningskollen? För att kunna rikta påverkansarbetet åt rätt håll är vi i så fall väldigt tacksamma om du kontaktar Jenny Nilsson regionalt sakkunnig LRF Väst. 

Jenny Nilsson
regionalt sakkunnig LRF Väst
jenny.nilsson@lrf.se  
070-629 15 70