Energidag i Uppsala med fokus på fossilfria fordon för jord- och skogsbruk

Deltagare vid en dag fokuserad på fossilfria fordon och arbetsmaskiner inom den gröna sektorn fick ta del av den senaste utvecklingen, samt en praktisk demonstration av det senaste inom området.

Ett fyrtiotal deltagare lyssnade på föredrag om fossilfria fordon

LRF Mälardalen, BioDriv Öst, Länsstyrelsen Uppsala, Agro Västmanland och RISE bjöd in till en eftermiddag den första oktober på Kårhuset, vid SLU Ultuna, där deltagarna fick ta del av utvecklingen mot fossilfria fordon och arbetsmaskiner inom den gröna sektorn, möjligheterna av att producera egen energi på den egna gården för dessa fordon, samt klimatklivets investeringsstöd. Aktiviteten finansieras av Jordbruksverket och EU genom projektet ”Minskad klimatpåverkan hos lantbruksföretag”.

Agneta Pettersson, Agro Västmanland och Håkan Johansson, LRF Mälardalen, hälsade alla välkomna

Dagen inleddes med civilingenjör Björn Isaksson från Biodriv Öst som gav en överblick på nuvarande omställning mot fossilfria drivmedel där EU-politiska styrmedel leder mot ett mer fossilfritt samhälle där bensin och diesel ersätts av alternativa drivmedel tex el, biogas, vätgas, och biodiesel. Utvecklingen går snabbt på personbils- och lastbilssidan där nu eldrift, vätgas, och biogasdrift av lätta-tyngre lastbilar utgör konkurrenskraftiga alternativ. Motsvarande utveckling på jordbrukssidan har gått långsammare men genomgår också en liknande utveckling där ETS2, en EU-tidplan framtagen med beslut om styrmedel, manar på en omställning inom det närmaste decenniet.

Björn Isaksson, Biodriv Öst

Därefter tog Ola Pettersson, civilingenjör från RISE, vid och berättade mer om pågående teknisk utveckling av lastmaskiner, traktorer, och skogsmaskiner. Ola menade att även om utvecklingen inte gått lika raskt som för bilar och lastbilar så kommer nu många initiativ av större maskintillverkare. Exempelvis har New Holland tagit fram en biogastraktor på 100kW men också Fendt ligger långt framme och har tagit fram en vätgasdriven traktor som nu testas i ett system i Tyskland där man på gårdsnivå med solceller och vindkraft producerar tillräckligt med vätgas för traktorns bränslebehov. Tanken är att förnybara energikällor ska användas för att jordbruket ska bli helt självförsörjande på drivmedel. Det finns även flera tillverkare av mindre el-lastmaskiner som nu får allt större kapacitet och är kostnadsmässigt konkurrenskraftiga. 

Ola Pettersson, RISE

Vi fick sedan en inspirationsföreläsning av möjligheterna av att producera vätgas eller metanol på den egna gården av Ulf Andersson, bonde på Kärrbo prästgård. Ulf menade att Agrovoltaics-system där man kombinerar grödor med solelproduktion bör ge en mycket högre sammantagen lönsamhet för lantbrukaren. Enligt Ulfs och Mälardalens universitet, som varit med i framtagandet av och forskar på den konceptanläggning som Ulf byggt, skulle det gå att framställa en årlig energimängd som används till att producera vätgas eller metanol motsvarande 28 kubikmeter diesel per hektar med denna typ av system.

Ulf Andersson, Kärrbo prästgård

Som en sista punkt nämndes klimatklivets möjligheter att ge investeringsstöd till teknik som bidrar till att minska CO2 utsläpp. Klimatklivet har nyligen fått en förlängning med flera miljarder för kommande år där det går att söka medel hos länsstyrelserna bla för investeringar som bidrar till fossilfria arbetsmaskiner inom jord- och skogsbruk.

Efter föreläsningarna genomfördes en demonstration av en tyngre eldriven självgående eltraktor “Drever 120” om cirka 100kW som klarar av att dra en medelstor harv (se video här). På samma demo visade även skogsmaskintillverkaren Malwa upp en mindre eldriven beståndsgående skotare även den hade möjlighet att enkelt byta batteri i fält. Det nämndes att även Ponsse har en eldriven skotare till försäljning. 

Håkan Lindström, sakkunnig LRF Mitt, rapporterade.

Magnus Nystedt
Regional kommunikatör LRF Mitt
magnus.nystedt@lrf.se
010-184 26 49