Bonden i Halländska skolor

barn fotar köttdjur som äter
Foto: Stina Bergström.

KRÖNIKA: Många människor i Sverige idag har ingen eller väldigt liten kontakt med det svenska jordbruket. Det innebär att förståelsen för vad bonden arbetar med och hur ett modernt jordbruk bedrivs är väldigt låg. Det kan vi ändra på genom att berättar för barn och unga om hur ett modernt jordbruk bedrivs idag.

För några dagar sedan körde jag från norr till söder genom Halland. Solen strålade och det var vår i luften. Där jag rullade fram på de Halländska vägarna så var vårbruket i full gång på många platser. Traktorer med olika redskap som förberedde marken för årets sådd kördes på åkrarna. Det som pågick på åkrarna var inget annat än matproduktion på det ena eller andra sättet. Många som åker förbi kanske i stället rynkar på näsan åt doften ifrån gödselspridningen eller suckar över att trafiken går långsamt.

Många människor i Sverige idag har ingen eller väldigt liten kontakt med det svenska jordbruket. Därför blir förståelsen för vad bonden arbetar med väldigt låg och detta måste vi ändra på. Vi behöver rekrytera nya medarbetare till att bli lantbrukare, maskinförare och djurskötare. Förståelsen för vikten av den svenska matproduktionen behöver ökas och stärkas.

Väcka nyfikenhet och intresse

Vi i LRF har ett viktigt uppdrag att tillsammans med Sveriges alla pedagoger väcka nyfikenheten och intresset för att arbeta i den gröna näringen. Jag är själv utbildad lärare i botten och har mött många pedagoger som inte har någon kunskap om hur ett modernt jordbruk bedrivs. Där tron att man går och matar sina djur med hink fortfarande existerar. När jag då förklarar att våra grisar får mat på bestämda tider och som sköts med hjälp av dator så tittar de på mig och undrar om det verkligen är sant. Historien om när jag var hemma och var föräldraledig med förkylda och febriga tvillingar och min man som vände i dörren och går och hämtar lite tidningar innan han ska sätta sig i traktorn igen, brukar väcka många skratt. Min man satt och plöjde och dragen var så långa och GPS-styrningen fungerade fint så det fanns gott om tid att läsa tidningen. Jag kan lätt säga att jag hade gärna bytt med honom den dagen…

Jag brukar säga att skolan har i uppdrag att sudda ut ”Astrid Lindgrens” jordbruket. Visst finns det fortfarande små gårdar som har lite djur och man jobbar för hand men det är inte så ett modernt jordbruk ser ut idag. Det är nog ingen som lockas av att arbeta från tidig morgon till sen kväll med att utfodra djur och ta hand om grödorna med enbart handkraft.

Vi på LRF har i uppdrag att förmedla det moderna jordbruket och visa vilket fantastiskt yrke det är.

LRF Halland jobbar med lärarstudenter från Högskolan i Halmstad. Studenterna får komma ut på Berte gård som är en modern mjölkgård i Slöinge. Där får studenterna träffa olika lantbrukare inom olika områden. Det finns tid för diskussioner och frågor. Studenterna får också en guidad tur på gården och får se hur mjölkproduktionen bedrivs. Att få komma ut och uppleva en dag på en gård ger minnen som sätter sig i kroppen. Vi hoppas sedan att när studenterna kommer ut och möter sina elever, så kan de bedriva undervisningen på ett mer levande sätt och förhoppningsvis locka fler unga människor till att arbeta i den gröna näringen.

Bonden i skolan

LRF har också en fantastisk sida på nätet, Bonden i skolan. Detta är en sida som vi förtroendevalda aktivt måste arbeta med för att den ska nå ännu fler pedagoger. Sidan innehåller mängder med information om det moderna svenska jordbruket. Pedagoger påtalar ofta att det är ont om tid att förberedda lektioner men på Bonden i skolan sidan finns färdiga planeringar som är direkt kopplade till läroplanen. Detta är en ren guldgruva för alla Sveriges pedagoger som ska arbeta med det svenska jordbruket i undervisningen.

Bonden i skolan veckorna

Under oktober månad i år anordnas återigen ”Bonden i skolan veckorna”. Detta är ett en mycket spännande och lärorik aktivitet där eleverna i årskurs 4–6 får möjlighet att lära sig massor om var maten på tallriken kommer ifrån, vad en bonde gör, vad som finns i skogen och vad det blir av alla träd. Under veckorna kommer eleverna att kunna besöka en fiktiv bondgård och lära sig massor av saker. Det bästa med det här är att det är helt gratis och direkt kopplat till LGR22. Så hjälp till att sprida informationen om denna fantastiska möjlighet att väcka intresset för det svenska jordbruket.

Min förhoppning är att Sveriges alla barn ska få en ökad kunskap och förståelse om det svenska lantbruket. Tänk tanken att när barnen sitter bak i bilen och hör föräldrarna sucka och pusta över att traktorerna stoppar upp trafiken säga: Det där är inte dåligt! Det är faktiskt bra eftersom matproduktionen pågår och det ska vi vara tacksamma för, för ni vill väl inte vara hungriga?!

 

Linda Ericsson
styrelseledamot LRF Halland