Viktigt för lantbruket att hänga med i teknikskiftet när 2G- och 3G-näten stängs ner
Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut och helt ersättas av 4G och 5G. Detta kan få stor betydelse för jord- och skogsbrukare. Det är av stor vikt att snarast etablera en uppgraderingsplan för den tekniska utrustningen i verksamheten, då nedstängningen av 2G- och 3G-näten redan har påbörjats.
Säkrare nät och klimatsmart samhälle
Digitaliseringen är en central del av samhällsutvecklingen som möjliggör en tillgänglig och modern välfärd, en konkurrenskraftig industri och en hållbar utveckling.
Den nya teknologin, såsom 4G och 5G, erbjuder högre hastigheter och en mer stabil uppkoppling jämfört med sina föregångare, 2G och 3G. Dessa moderna nät är inte bara säkrare och mer robusta utan ger även förbättrad talkvalitet. För att introducera nya tjänster över 4G och 5G krävs utökad frekvenskapacitet. Dessutom innebär övergången till modernare teknik en möjlighet att främja ett mer hållbart samhälle, då de nya näten är upp till fem gånger mer energieffektiva än de äldre.
Med ökande efterfrågan på 4G- och 5G-teknik minskar behovet av 2G- och 3G-teknik i takt med att företag och konsumenter övergår till mer avancerade alternativ. Tillverkarna av nätverksteknik har redan avslutat stödet för 2G och 3G, vilket innebär att det blir allt svårare att få tag på utrustning baserad på dessa äldre teknologier i framtiden.
Konsekvenser för den enskilde lantbrukaren
Även om de allra flesta idag har en mobiltelefon som stödjer 4G och kanske även 5G, så är det fortfarande mycket teknik som enbart fungerar via 2G och 3G. Tekniska enheter som kommunicerar med varandra, s.k. Machine to Machine (M2M), saknar ofta stöd för 4G eller 5G. En stor del av lantbrukets teknik är alltså beroende av 2G när det handlar om M2M, vilket alltså gör att de slutar att fungera helt när nätet stängs ner.
Exempel är:
• Larm
• Övervakningskameror
• Styrsystem i traktorer, skogsmaskiner, tröskor mm
• Robotar av olika slag (t ex mjölkrobotar, gräsklippare)
• Bevattningssystem
• Pumpar
• Dieselvärmare
För användare av produkter är det inte alltid tydligt vilken typ av simkortsläsare som används i produkten. Det kan komma som en överraskning när produkten plötsligt upphör att fungera på grund av detta. För att lösa problemet kan det vara nödvändigt att uppgradera utrustningen, och kostnaderna för detta kan variera från några hundralappar till femsiffriga belopp.
Säkerställ en smidig övergång
Det är viktigt för jord- och skogsbrukare att säkerställa en effektiv övergång utan risk för avbrott när 2G- och 3G-näten succesivt stängs ned. Det är av yttersta vikt att genomföra en inventering av verksamhetens utrustning för att bedöma om de tekniska enheterna är kompatibla med övergången till 4G. Det gäller all den utrustning som är uppkopplad till 2G och 3G i maskiner, traktorer, larm och liknande, så att de även fungerar i 4G- eller 5G-nätet.
Det rekommenderas att kontakta leverantören för varje produkt, som sannolikt kan ge information om enhetens kompatibilitet eller ge råd om vidare steg. Översyn av pågående abonnemang är också väsentligt, och operatörerna kan erbjuda hjälp i denna process. En klok strategi är att använda fakturor som en vägledning för att identifiera enheter och abonnemang som kräver uppdatering.
Det är också viktigt att ställa krav på att all ny utrustning som införskaffas har stöd för 4G eller 5G. Det finns fortfarande 2G- och 3G-produkter som säljs på marknaden – även om de kommer att sluta fungera inom ett par år.
Konsekvenser för mobiltäckningen
Operatörerna menar att utbyggnaden av 4G och 5G ska göras parallellt med avvecklingen av de äldre näten och att det därför inte ska påverka mobiltelefonin. Många av LRFs medlemmar vittnar dock om motsatsen. Det är sannolikt att detta har verkan under lång tid framöver och gör mobiltäckningen betydligt sämre i Sverige.
Vad gör LRF?
LRF för en kontinuerlig dialog med Post- och Telestyrelsen (PTS) som är ansvarig myndighet. LRF deltar också i möten med både politiker och verksamma mobiloperatörer för att bevaka medlemmarnas intressen när det gäller uppkoppling och kommunikation. En viktig del är dessutom att informera och stötta medlemmar som har problem eller upplever oro kring förändringar i sina möjligheter att kommunicera med omvärlden.