Majoriteten utmanar landsbygden och de små företagen

Utfodring av mjölkkor
Foto: Jan Petersson.

En orsak är förslaget att kraftigt höja taxan för vanligt folk och småföretag, samtidigt som stora byggprojekt får en rejäl minskning, menar ordförande i LRF Uddevalla Torsten Torstensson.

Debatt: Bohuslänningen 2023-11-06 

Förslaget till ny bygglovstaxa för Uddevalla kommun har orsakat debatt inom kommunpolitiken. En orsak är förslaget att kraftigt höja taxan för vanligt folk och småföretag, samtidigt som stora byggprojekt får en rejäl minskning. Enligt majoritetens ursprungsförslag hade Uddevalla fått den högsta timtaxan i landet, möjligen med undantag från Västerås. Efter smärre justeringar ligger förslaget till nya taxor för behandling och beslut vid kommunfullmäktiges nästa möte.

Det är bra att förvaltningen ändrat sitt förslag så att timtaxan inte längre blir bland de högsta i landet. Men den åtgärden får begränsad effekt eftersom man vill gå över till en fast taxa istället. Små ändringar i enbostadshus kommer att kosta dubbelt så mycket i det liggande förslaget, något som framför allt drabbar landsbygden.

En analys av den föreslagna fasta taxan visar att förvaltningen räknat med en arbetstid på 35 timmar för ett normalt ärende, när genomsnittet enligt SKR:s statistik ligger på 25 timmar. Det är svårt att motivera varför Uddevalla kommun behöver tio timmar mer än genomsnittet för att behandla ett enkelt bygglov. Det bli alltså en rejäl höjning för vanligt folk och småföretagare, samtidigt kvarstår den kraftiga sänkningen av taxan för stora projekt, över 10 000 kvadratmeter. Där vill förvaltningen sänka kostnaden för ett bygglov från 443 520 kronor, till 240 000 kronor.

Man har motiverat den kraftiga sänkningen med att kommunen i praktiken har subventionerat bygglov för vanligt folk, på stora byggföretags bekostnad. En omvärldsanalys visar dock att de flesta kommuner i så fall också gör på samma sätt.

Eftersom förvaltningen inte vill redovisa underlaget för beräkningarna så blir det svårt att göra bedömning av vem som subventioner vem i det liggande förslaget.

Som förslaget ligger nu är det lätt att få uppfattningen att förvaltningen prioriterar att göra det billigare för stora företag, på vanligt folk och småföretags bekostnad. Det vore istället bättre att förenkla processen så att förvaltningen inte behöver lägga ner så mycket arbete på den typen av ärenden.

Konsekvenserna för enskilda och småföretag är inte tillräckligt utredda och belysta. Höga taxor hämmar tillväxt och småföretagande. Därför bör en ordentlig konsekvensanalys göras innan nya taxor med kraftiga förändringar i balansen mellan stora och små byggprojekt antas av fullmäktige.

Självkostnadsprincipen säger att kommuner inte får ta ut högre avgifter än vad arbetet kostar. Det finns dock olika tolkningar av självkostnadsprincipen. Generellt kan man säga att kommuner med en dyr förvaltning, där så kallade ”overheadkostnader” ingår, ofta försöker ta ut högre taxor. Medan kommuner som ser självkostnadsprincipen ur medborgarens synvinkel, försöker hålla lägre taxor.

Varje år förvånar sig kommunens politiker och tjänstemän över hur det kan komma sig att Uddevalla ligger i absoluta botten på Svenskt Näringslivs ranking över landets kommuner. Är det egentligen så underligt?


Torsten Torstensson
Ordförande LRF Uddevalla